Wet IKK

Wet InnovatieKwaliteitKinderopvang


De wet IKK verplicht kinderdagverblijven sinds 1 januari 2019 om coaching te regelen of te laten geven door een pedagogisch coach/beleidsmedewerker, zoals je hier kunt lezen.


Basisdoelen van de Wet Kinderopvang

* Het geven van het gevoel van emotionele veiligheid
* Het geven van gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie
Het geven van gelegenheid tot het ontwikkelen van sociale competentie
* Het geven van een kans om zich waarden/normen, de "cultuur"van de samenleving eigen te maken.


Interactieve vaardigheden

Sensitieve responsiviteit ( emotionele steun bieden); door onder andere gevoelens en emoties te benoemen en te verwoorden wat een kind meemaakt. De pedagogisch medewerker heeft hier begrip voor en ondersteunt het kind hierin.

Respect voor de autonomie van het kind; geeft ruimte aan de kinderen. De pedagogisch medewerker stimuleert de kinderen actief om zelf iets te doen en stimuleert hen om dit op hun eigen manier te doen.

Structureren en grenzen stellen; de kinderen op een goede manier duidelijk maken wat de pedagogisch medewerker van de kinderen in de groep verwacht en hoe ze ervoor zorgt dat de kinderen zich daaraan houden.

Praten en uitleggen; Jonge kinderen leren taal door te communiceren met volwassenen en andere kinderen. De pedagogisch medewerker benoemt wat ze doet en wat er gebeurt. Ze benoemt gevoelens van de kinderen en gaat daarbij steeds na of ze de intentie van de kinderen goed verwoord heeft. Dit doet ze zowel verbaal als non-verbaal.

Ontwikkelingsstimulering; kinderen stimuleren om kinderen te begeleiden bij het vergroten van kennis en vaardigheden, passend bij het ontwikkelingsniveau en het kunnen van de kinderen. Het gaat daarbij om verschillende ontwikkelingsgebieden (motorische ontwikkeling, cognitieve vaardigheden, taalvaardigheden, sociaal emotionele vaardigheden en creatieve vaardigheden.

Begeleiden van (positieve) interacties tussen de kinderen; zorg dragen dat kinderen zich veilig en vertrouwd met elkaar voelen. Stimuleren van de verbondenheid in de groep en een wij-gevoel door rituelen en positieve aandacht voor alle kinderen.



Share by: