Ik ben Erika Habers, midden veertig en al meer dan twintig jaar werkzaam in de kinderopvang. Open, enthousiast en een hart voor iedereen, in het bijzonder voor het ontdekkende kind. Mijn werk doe ik met oprechte aandacht voor de mensen om mij heen. Ik werk vanuit verbinding. Ik wil weten wie je bent en wat jou drijft. Als pedagogisch coach houd ik van duidelijk, praktisch en concreet. Met een frisse en creatieve blik vind ik altijd nieuwe invalshoeken.
Nieuwsgierig naar opleiding en ervaring? Bekijk mijn cv op
LinkedIn.
Laat kinderen spelen en ontdekken en kijk vanuit het kind, dat is de basis van waaruit ik werk. Kinderen ontwikkelen zich vanuit een ontdekkende en onderzoekende houding, zo leren zij leven. Door aan te sluiten bij (de interesse van) het kind kan het kind zich ontwikkelen op zijn eigen tempo en zijn eigen wijze. Wat wil het kind? Wil het voelen, ervaren, beleven? Kijk binnen de veilige grenzen naar mogelijkheden om het kind op eigen wijze te laten leren en maak gebruik van onderwerpen die voor het kind actueel zijn.
Maak medewerkers bewust bekwaam. Vaak doen zij veel al onbewust goed. Door hen daar bewust van te maken, kunnen zij nog beter aansluiten bij het kind. Laat hen rust en een veilige groeiomgeving voor het kind creëren.
Een baby communiceert anders dan een peuter of een kleuter, maar ook ieder kind communiceert op een eigen wijze. Het ene kind is verbaal sterk, het andere kind communiceert via tekeningen. Kijk goed naar het kind en ontdek wat het bedoelt. Sluit aan bij de manier van communiceren en de belevingswereld van het kind. Wat houdt hem bezig? Wat kan hij van daaruit leren?
Gedrag is dat wat zichtbaar wordt aan het einde. Gedrag vraagt om een open blik en om kijken vanuit het kind. Wat is er gebeurd? Wat ging eraan vooraf? Hoe kun je als pedagogisch medewerker op het kind reageren om samen met het kind een positief eindresultaat te behalen? Bied een kind duidelijkheid, zodat ze weten wat ze van je kunnen verwachten.
Werken met open-eind-materialen als buizen, houtjes of takjes laat een kind zelf ontdekken en leren. Haal buiten naar binnen of binnen naar buiten. Beleef. Ga samen buiten ontdekken, welke geluiden zijn er? Wat ziet het kind? Laat kinderen de natuur ontdekken, voelen en ervaren en laat het kind leidend zijn in de ervaring. Sluit aan, volg en help het kind ontdekkend leren.