Over mij

Over mij

Hallo,
ik ben Erika!

MIJN HART ligt bij de kinderopvang. Al jaren werk ik in de kinderopvang en steeds vaker viel me op dat pedagogisch medewerkers meer gebruik kunnen maken van hun talenten, maar dat zelf niet altijd zien. Dat is zonde! 

"Je haalt zoveel meer voldoening uit je werk wanneer jouw talent tot bloei komt en jouw werk écht aansluit bij de behoeften van het kind."

En dus begon ik Erika Coacht. Om pedagogisch medewerkers te leren kijken door de ogen van het kind. Om hen bewust te maken van hun talent, hen te laten groeien in hun werk. Zodat kinderen en medewerkers groeien en bloeien.

En dat alles doe ik zoals ik ben: praktisch, laagdrempelig, concreet en to the point.
Neem gerust contact op

"Ik houd van duidelijk, praktisch en concreet."

Ik ben Erika Habers, midden veertig en al meer dan twintig jaar werkzaam in de kinderopvang. Open, enthousiast en een hart voor iedereen, in het bijzonder voor het ontdekkende kind. Mijn werk doe ik met oprechte aandacht voor de mensen om mij heen. Ik werk vanuit verbinding. Ik wil weten wie je bent en wat jou drijft. Als pedagogisch coach houd ik van duidelijk, praktisch en concreet. Met een frisse en creatieve blik vind ik altijd nieuwe invalshoeken.


Nieuwsgierig naar opleiding en ervaring? Bekijk mijn cv op LinkedIn.

Doelen

Het pedagogisch beleid van de organisatie vertalen en implementeren, zowel in de organisatie als op de werkvloer. 
Zorgdragen voor de verbetering van de pedagogische kwaliteit op de werkvloer.
Een rol spelen in de ontwikkeling van de pedagogisch medewerker.



Mijn visie

Laat kinderen spelen en ontdekken en kijk vanuit het kind, dat is de basis van waaruit ik werk. Kinderen ontwikkelen zich vanuit een ontdekkende en onderzoekende houding, zo leren zij leven. Door aan te sluiten bij (de interesse van) het kind kan het kind zich ontwikkelen op zijn eigen tempo en zijn eigen wijze. Wat wil het kind? Wil het voelen, ervaren, beleven? Kijk binnen de veilige grenzen naar mogelijkheden om het kind op eigen wijze te laten leren en maak gebruik van onderwerpen die voor het  kind actueel zijn.


Maak medewerkers bewust bekwaam. Vaak doen zij veel al onbewust goed. Door hen daar bewust van te maken, kunnen zij nog beter aansluiten bij het kind. Laat hen rust en een veilige groeiomgeving voor het kind creëren.

Communicatie

Een baby communiceert anders dan een peuter of een kleuter, maar ook ieder kind communiceert op een eigen wijze. Het ene kind is verbaal sterk, het andere kind communiceert via tekeningen. Kijk goed naar het kind en ontdek wat het bedoelt. Sluit aan bij de manier van communiceren en de belevingswereld van het kind. Wat houdt hem bezig? Wat kan hij van daaruit leren?

Gedrag

Gedrag is dat wat zichtbaar wordt aan het einde. Gedrag vraagt om een open blik en om kijken vanuit het kind. Wat is er gebeurd? Wat ging eraan vooraf? Hoe kun je als pedagogisch medewerker op het kind reageren om samen met het kind een positief eindresultaat te behalen? Bied een kind duidelijkheid, zodat ze weten wat ze van je kunnen verwachten.

Spelen

Werken met open-eind-materialen als buizen, houtjes of takjes laat een kind zelf ontdekken en leren. Haal buiten naar binnen of binnen naar buiten. Beleef. Ga samen buiten ontdekken, welke geluiden zijn er? Wat ziet het kind? Laat kinderen de natuur ontdekken, voelen en ervaren en laat het kind leidend zijn in de ervaring. Sluit aan, volg en help het kind ontdekkend leren.

Reggio Emilia (Loris Malaguzzi)

Vanuit een mooie studiereis naar Reggio Emilia neem ik in de praktijk mee: 

Luisteren naar het kind
Kijken door de ogen van het kind
De honderd talen van het kind

Hoe communiceer jij met het kind, vanuit het kind?

Groen is gras

Tijdens een studiereis naar Schotland ontdekte ik het belang van de natuurbeleving in de kinderopvang.

Groenactiviteiten
Meedenken met ontdektuin
Samenwerking Veldwerk Nederland

Durf jij het kind op ontdekkingstocht te laten gaan?
Share by: